21 november 2005

Julestria

Jeg registerer den økende motstanden mot handelsstanden og julesjau fra oktober av. Senest i en blogg på vg.

Selv har jeg bare _en_ kampsak: Gi oss julemarsipanen i desember, ikke i oktober! Jeg vil ha fersk julegris til mandelen nemlig! Ikke en inntørka, gammal stakkar som har sett bedre dager!

Ryktene(senest observert i nevnte blogg) sier at enkelte julemarsipangreier faktisk går ut på datoen _før_ jul også! Hurra for det! Det understøtter mitt poeng, mener nå jeg: start produksjonen senere og la oss få fersk marsipan i desember! Resten av julesjauen kan man styre unna til man er klar for den, men hvem vil ha marsipan som er utgått på datoen! *øsj*

Forøvrig kan man melde at julestria fikk en myk start i år med langweekend i Kolding og dertil hørende julesjopping av ting og tang. Man fikk faktisk fanget ting og tang nok til at man er klar til å ønske første desember og pakkekalenderen hjertelig velkommen. Så får man bare håpe at ungene blir glad for truser, juleslips, tannpasta, ny tannbørste etc. (poden besøker bloggen innimellom ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fr. M. Kristiansen
Sørlandet (eller litt til venstre for det)

Ang. klage på julegrismarsipan.

Vi har mottatt din klage på produksjonsdatoer for julemarsipangriser innpakket i rødlig cellofan elns, og kan glede deg med at datoene f.o.m. neste år vil bli justert. Siden slike supermarkedsgriser beregnes å ha en levetid på 18 måneder, vil produksjonen for julen 2007 ikke starte før 1.4.2006.

Vi ber dagens grisekunder sjekke om cellofanen virker gulnet. I så fall kan grisen være produsert før 1.4.2004, og bør vasket i svak eddikvann før spising.

Med julegrisvennlig hilsen

Opplysningsutvalget for julegriser i cellofan
Herbert Herbertsen
konsulent

Anonym sa...

Ærede Herr Konsulent Herbert Herbertsen!

Først vil jeg bare få si: Til venstre for sørlandet? *hah*! Her bor man midt i sentrum. Så var _det_ sagt.

Det er gledelig at produksjonen av julemarsipangriser vil bli utsatt så lenge som til 1.4! Det viser virkelig at det nytter å si ifra og at vi kunder blir tatt på alvor! Skamme seg, dem som har trodd annerledes! *skamme meg* Tusen takk, det varmer et julehjerte godt idet vi er på full fart inn i adventstid!

Sånn på tampen: Hva slags blandingsforhold bør jeg bruke til eddikvannet? I forhold til agurksalat f.eks?

Med hoppende glad hilsen,
Marianne Kristiansen
Julegrisespiser (Det hender jo at jeg vinner mandelen i grøten. Jeg husker godt den gangen! Jada!)

Anonym sa...

Fr. M. Kristiansen
Sørlandet (midt i)

Ang. forespørsel om eddikvann til marsipan

Vi har mottatt din henvendelse, og kan straks avkrefte at agurksalat skal inn i bildet. Tvert i mot, hadde vi nær sagt. Vi anbefaler at 0,1 dl eddik blandes med 3/4 flaske Ouzo og en liten klunk Metaxá, som du så dypper grisen forsiktig nedi, deretter legger den i en baklava med nøttefyll, og heller avkjølt sirup med nellik og kanel over det hele. Hva du gjør med skyllevannet, blir opp til deg.

Fortsatt god jul.
Med marsipanhilsen

Opplysningsutvalget for julegriser i cellofan
Herbert (nå som vi har blitt kjent)
konsulent

Anonym sa...

Kjære Herr konsulent Herbert!

Det eddikvannet høres ut til å kunne kurere selv det verste datostempel! Det er nesten så jeg vurderer å be marsipangrisprodusentene om å produsere grisene _tidligere_ i stedet, men fersk marsipan er jo tross alt fersk marsipan.

Å bruke utvaskede gamle julegriser i baklavá var forresten en særdeles strålende ide, tror jeg! Bare ikke si det til noen, for så blir det sikkert utsolgt før de blir priset ned og jeg kan tjene penger på å kjøpe dem!