10 november 2005

Digitalt billedkaos - advarsel! Forferdelig kjedelig lesning!

I går fikk jeg _endelig_ mannet meg opp til å ta et tak i billedsamlingen som lå kjekt lagret på div. cd-plater, 7 i tallet skulle det vise seg! Jeg har hatt et "genialt" system for backup, nemlig.

1. Knipse bilder
2. Legge bilder over på pc som backup
3. spare bilder på minnekort
4. Minnekort fullt: Brenne bilder over på cd, spare bilder på pc, slette bilder på kamera.

Med andre ord: Jeg har alltid hatt dobbelt opp av dem. Ingen skal komme å si at jeg ikke har hatt system! Problemet er at jeg ikke har hatt system i overføringen til pc, men bare slengt inn alt fra minnekortet hver gang, hvilket vil si at enkelte av bildene befant seg i flere mapper på pc-en og deretter i flere mapper på cd-platene. Men i går altså, da fikk jeg ånden! (Det kan ha noe å gjøre med at alternativet var å tørke støv;-)

Nå har Marianne sortert alle bildene sine i daterte mapper, en for hver begivenhet, og har bare ett eksemplar av hver, sånn ca. Dessuten er alt brent ut på en cd. Eller to. Jeg måtte jo ha dobbelt opp liksom. Backup. :-D

Nå gjenstår det bare å få ut noen av dem på papir, slik at Nikolai kan få et eget album stakkars og Kristians kan bli oppdatert.

Ingen kommentarer: