08 september 2005

Det leses


Jeg har vært så heldig å få tilsendt en bok på lån: "Paradiso" av Tove Cecilie Fasting.

Jeg koser meg mens jeg leser med et lite snev av misunnelse (tvi-tvi-tvi). En slik innsikt i gresk liv og praksis får man ikke med 14-dagersturer en gang i året! Joda, litt har jeg plukket opp gjennom årene, men stort sett fordi jeg leser om det, ikke fordi jeg får førstehånds kjennskap på plassen!

Heldig da, at det er noen som skriver bøker og lar en få et lite innblikk som setter en ekstra spiss og dimmensjon på ferien ved at man kanskje er så heldig at man forstår hvorfor Pantelis nesten ærefryktig forteller at kusinen har sagt opp hotelljobben og fått seg jobb i det offentlige! I Hellas blir man nemlig ansatt i det offentlige på livstid. Og der får man pensjon, sykepenger, feriepenger...

-Eller hvorfor kelneren kan hende overser en om man sitter alene på en taverna. Det er bare så utenkelig for en greker å spise alene at han er sikker på at du venter på noe. Han vil ikke presse seg på og tvinge deg til å bestille før dere er alle.

Ingen kommentarer: