25 april 2006

Har du tenkt over hvor liten verden har blitt!

Før i tiden bodde folk som krøtter i månedsvis mens de skvalpet over dammen på jakt etter bedre kår. Nå for tiden setter vi oss på et fly og havner hvor som helst i verden på få timer. Nå klager vi over at turen til Hellas tar 10 timer når den kan gjøres unna på 6! :-D

En annen konsekvens av at verden har krympet, er at selv når man er i Hellas, har man mest sannsynlig felles kjente med iallfall noen av dem man treffer der! Enten det er nordmenn eller grekere man snakker med. Eller så treffer man en norsk kjendis. Eller begge deler :-D

Enten er det sånn det er, at verden har krympet, eller så er det bare sånn at alle drar til Chios :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har jeg vel tenkt på, kjære deg.
En gang trodde folk at jorden var flat som en kake og stor
det trodde for eksempel min oldemor at jorden var stor -
mens hun levde.

Verden har krympet. for da min oldemor levde, var verden uendelig stor. Hun hadde aldri sett en neger, men hun hadde sett bilder av en, i Allers illustrerte Familieblad. Han var neger og myrdet fire mennesker i Wisconsin og ble henrettet i St.Quentin i 1921.

Sett en neger? Jeg tror ikke hun noen gang så en svenske. For verden var meget stor den gangen min oldemor levde. Uendelig stor. Jeg skal forsøke å fortelle hvor stor verden var:

Min oldemor bodde i Øvre Sirdal i Vest-Agder. Vi bodde på Grorud. En gang kom hun på besøk til jul. Da hadde hun først gått, på sine bein, tre mil til Tonstad. Der overnattet hun hos sin søster, og neste dag tok hun en liten vedfyrt dampbåt over Sirdalsvatnet til Moi. Derfra reiste hun med tog til Flekkefjord hvor hun overnattet hos en annen søster som var gift med postmesteren i Flekkefjord. Tredje dagen tok hun kystruta, Gansfjorden, Stavangerske Dampskibsselskap, til Oslo. Det tok to døgn. Hun hadde reist i fire døgn fra Vest-Agder til Oslo. Og enda var det en time igjen med bussen til Grorud.

Det er klart at verden var stor. Da hun kom hadde hun fotsid, svart kjole med slåtte knapper hele veien ned fra halsen. Til hverdags gikk hun med tresko, men på reise hadde hun svarte sko. Hun hadde en koffert og en brun pappeske.

Min vesle oldemor trodde at jorden var flat -
og stor
men tiden går.
Hva er det vi tror nå, Marianne -?

Anonym sa...

Dersom du bruker 6 timer med fly til Hellas er verden stor ja - vi bruker bare 4 til Kreta her jeg bor. Gleder meg til 21.mai ;-) for da drar jeg 10 dager til Kreta Aga Marina for 6.året på rad!!!

Anonym sa...

Anonym: Nå tror vi at verden er så liten at vi treffer naboen, naboens kusine eller hva det nå måtte være, uansett hvor langt inne i Calcutta vi måtte befinne oss. Eller noe slikt.

Affe: Man bruker 6 timer til Hellas om man f.eks reiser rutefly som innebærer venting på flyplassen man må innom på veien. Eller det kan ta 5 timer, eller 10. Charterflyet _mitt_ bruker 3 timer og 40 minutter, men da skal jeg jo først komme meg til Gardermoen. Vinninga går fort opp i spinninga.

Uansprett, verden har blitt veldig, veldig liten! Noen steder har den krympet mer enn andre steder. Avstanden mellom Kristiansand og Gardermoen har f.eks _ikke_ krympa. Når møtte _du_ sist noen som hadde ei kusine på Gardermoen som du kjenner f.eks?