22 oktober 2009

Om å "finne" bilder på internett

Ikke noe stort problem for meg personlig, men det er på tide med en alvorspost om å "finne" bilderpå internett. Å finne bilder er lov, selvfølgelig :-D -men hvis man vil bruke bildet til noe, enten papirmedium eller på internett, må man faktisk spørre opphavsmannen om tillatelse først.

Mine bilder er kanskje ikke noen store kunstverk som kommer på veggen i noe galleri, men de er mine bilder og de gangene jeg har oppdaget at noen bruker dem, mest kommersielle aktører som burde vite bedre, blir jeg olm! Man bruker ikke mine bilder uten å spørre om lov først. Basta. Hvis du spør om lov, sier jeg antagelig ja, så det er ingen grunn til å ikke spørre :)

Jeg blir også olm hvis jeg finner hjemmesiden min gjengitt andre steder enn på hjemmesiden min! Jeg lurer fortsatt på hvordan en journalist med respekt for seg selv kan levere en reportasje hvor mine ord og vendinger går igjen flere steder og i hele avsnitt. Jeg lurer også på hvordan forlaget som trykket artikkelen med resepkt for seg selv kan ha en så slapp holdning til copyright. Joda, jeg fikk tilbud om kompensasjon, et års abonnement på bladet, men jeg vil da ikke ha betalt i form av et blad som ikke er til å stole på! HRMF.

Ingen kommentarer: